فقه،الهیات،معارف مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج 60 صفحه + 60

فصل دوم پایان نامه فریضه حج مبانی نظری فریضه حج پیشینه تحقیق فریضه حج پیشینه داخلی فریضه حج پیشینه خارجی فریضه حج پیشینه پژوهش فریضه حج پیشینه نظری فریضه حج ادبیات نظری فریضه حج چارچوب نظری فریضه حج

دانلود

دانلود سریع فایل با عنوان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج 60 صفحه

با لینک مستقیم از سرور اصلی سایت فایلینا مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج 60 صفحه دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج عنوان این نوشتار است که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم. این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری فریضه حج تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق فریضه حج در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.     مقدمه مبانی نظری حج 1.معنای واژه ی عربی حَج یا حِج، دلیل و برهان آوردن و امری مهم راقصد کردن،ذکر شده است.(میر ابوالقاسمی،1389،ص1) 2.حج: قصد کردن،آهنگ کردن،باحجت و دلیل بر کسی غالب شدن،آمد و شد کردن باکسی،قصد بیت الله کردن،قصد طواف کعبه کردن،به زیارت کعبه رفتن.(عمید،1375،ص926) 3.حج:آهنگ کردن،آهنگ کردن به چیزی،قصد،غلبه کردن به حجت بر کسی،منفعت کردن،شاد شدن،باز داشتن،معاد،برّ،قصد طواف کعبه کردن به نیت عبادت و به جای آوردن آن،زیارت خانه ی خدا با شرایط معلوم.(دهخدا،1377،صص8685-8684)     جمع بندی و نتیجه گیری به نظر می رسد همه ی معانی حج در این قسمت به سه معنی باز گردد: 1.قصد و آهنگ کاری را کردن 2.رفت و آمد 3.پیروزی دراستدلال،که دو معنی اول متناسب با معنی اصطلاحی آن است.(شربتی،1383،ص4)       مفاهیم اصطلاحی حج 1.حج از مهمترین احکام عبادی ویکی از ارکان اسلام است،که در ماه ذیحجه ی هرسال با مراسمی مخصوص و باشکوه در مکه برگذار می شود.(میر ابوالقاسمی،1389،ص1) 2.مراد از حج در متون و منابع اسلامی،از جمله منابع فقهی،عازم شدن به سمت بیت الله الحرام به منظور به جا آوردن اعمال و عباداتی ویژه در زمانی خاص است.به تعبیربرخی فقها،اصطلاح فقهی حج بر مجموعه اعمالی دلالت دارد که در مکانهایی خاص در مکه انجام می شوند.(همان)     3. از جمله معانی شایع حج در منابع فقهی،به ویژه هنگامی که در برابر اصطلاح”عمره”به کار می رود،آن بخش از احکام و مناسک حج است که در چهارچوب مناسک عمره قرار نمیگیرد ودر حدیثی،مراد از تعبیر قرآنی “حج اکبر”(توبه،3)حج سال نهم هجری که مسلمانان و مشرکان با یکدیگر حج گزاردند ذکر شده است.به علاوه گاه مراد از حج اکبر،حج پیامبراکرم(ص)یا حجی که در آن،روز عرفه باجمعه مصادف شود،دانسته اند.همچنین تعبیر مذکور بر حج تمتع یا بخشی از مناسک آن و در برابر،حج اصغر بر عمره تمتع اطلاق شده است.منظور از روز حج اکبر(یوم الحج الاکبر)در احادیث،روز عید قربان و نیز روز عرفه(روز نهم ذیحجه)دانسته شده است.(همان)     4. حج:زیارت بیت الله در مکه که بر هر مسلمان بالغ و عاقل و تندرست اعم از مرد و زن به شرط داشتن استطاعت،در تمام مدت عمر،یک مرتبه واجب است.حج بر سه قسم است:حج افراد،حج قران و حج تمتع.حج افراد و قران برای مردم مکه و کسانی است که در فاصله ی 16فرسخی مکه یا کمتر از آن،اقامت دارند و باید در خانه ی خود یا در میقات پیش از مکه احرام بگیرند.حج تمتع برای کسانی است که در بیش از16فرسخی مکه اقامت دارند و باید از میقات احرام بگیرند و به مکه بروند و همینکه خانه های مکه را ببینند تلبیه بگویند و هفت مرتبه طواف کعبه کنند.(عمید،1375،ص926)5. در فقه اسلامی:مجموعه ای از اعمال که در مکه و اطراف آن به جای می آورند.حج عبادتی است که اقدام به ان در صورت وجود استطاعت مالی و صحت مزاج و امنیت،واجب و هرشخص بالغ و عاقلی،مکلف است در تمام عمر،یک مرتبه آن را اتیان کند.(دهخدا،1377،صص8685-8684)6. فاضل هندی گوید:حج به قصد خانه خدا در مکه با انجام مناسک مخصوص در نزدیک خانه خدا است.(موحدی،1377،ص7)         ویژگی های کعبه «إنّ أوَّلَ بَیتِ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةٍ مُبارکاً وهُدیً لِلعالَمین»(آل عمران،آیه96) الف) نخستین خانه شایدتصور شود که کعبه نخستین خانه ای است که بنا شده وقبل ازآن خانه ای وجود نداشته است. این مطلب ازظاهر آیه استنباط نمی شود. فخر رازی معتقد است: «آیه دلالت نمی کند که کعبه اولین خانه ای است که خداوند تعالی خلق کرده است و بدینسان حاکی از آن نیست که اولین خانه ای است که در زمین پدید آمد. بلکه آیه دلالت می کند که آن اولین خانه ای است که برای مردم وضع شده است واینکه برای مردم وضع شده اقتضا می کند که میان همه ی مردم مشترک باشد، اما سایر خانه ها، هرکدام اختصاص به فردی ازمردم دارد. واینکه خانه بین خانه بین همه مردم مشترک است،این اشتراک به ثمر نمی رسد،مگرهنگامی که خانه برای طاعات وعبادات وقبله مردم باشد.» ظاهراً این تفسیرباظاهرآیه بیشترسازگاری دارد.حضرت علی (ع) نیزدرتوضیح اولین خانه می فرمایند: «مَعناه إنّ أوَّلَ بَیت وُضِعَ لِلعبادة… » براساس این تفسیر ،این خانه درمبارک بودن وهدایت خلق ومحل عبادت بودن اول است.     ب) خانه مبارک ویژگی دیگر خانه این است که مبارک است. لازم است درمعنای مبارک اندکی تأمل کنیم تا ازفروغ کعبه بهره بیشتری ببریم. – راغب می گوید: «برکت، ثبوت خیرالهی است درچیزی ومبارک چیزی است که درآن ،این خیر وجود دارد…. وچون خیر الهی از جایی وبه صورتی صادر می شود که احساس نمی گیرد وبه گونه ای است که شمرده نمی شودومحدودیتی ندارد، به هرچیزی که ازآن ،افزونی غیر محسوس مشاهده شود، مبارک گفته اند.»     – علامه طباطبایی (ره) درتوضیح مبارک می گوید: «کعبه مبارکه، مفاعله از برکت است که عبارت باشد ازخیر کثیر. پس کعبه رامبارک می گویند، چون خیر فراوان وزیادی برآن افاضه ودرآن قرار داده شده است واگرچه مبارک بودن خانه کعبه، شامل برکات دنیوی واخروی هردو می شود، لیکن با درنظر گرفتن تقابلی که با جمله «هدیً للعالمین» پیدا کرده، روشن می شود که مراد ازآن تنها برکات دنیوی است، که عمده وفور ارزاق وتوجه مردم به عمران وآبادی آن به واسطه حج است. بنابراین مبارک شدن کعبه، همانا جامه عمل پوشانیدن به دعای حضرت ابراهیم است که درآیه « رَبَّنا إِنّی أَسکَنتُ مِن ذُرِیَّتی بِواد غَیرِ ذی ذَرع عِندَ بَیتکَ المُحرَّم ربَّنا لیُقیموا الصَّلوة فَاجعَل أفئِدة مِنَ النّاسِ تَهوی إلیهِم وارزُقهُم مِنَ الثّمَرات لَعَلَّهُم یَشکُرون» به آن تصریح شده است. به هرحال این نکته که «مبارکاً» برکات دنیوی رادربر می گیرد وقابل قبول است. اما اینکه برکت خانه تنها محدود به دایره حرم ومکه باشد پذیرفتنی نیست، ازاطلاق آیه برمی آید که برکت خانه برای ناس وهمه مردم بوده ودامنه اش وسیع وگسترده است.     ج) هدایت عمومی وهمگانی «هدی اللعالمین» کعبه عامل هدایت جهانیان است. هدایتش به ساکنین مکه ویا به حجاجی که از دور ونزدیک به زیارت آن می آیند، محدود نمی شوند، که همه رادر برمی گیرد. وحتی محدود به دوران اسلام هم نمی شود. قبل از بعثت پیامبر(ص) هم علی رغم آنکه مراسم حج آلوده به خرافات ونادرستیهابود، مع ذلک جلوی پاره ای از کجروی ها را می گرفت وجایگاه هدایت بود. کعبه درحقیقت مسلمانان رابه سعادت دنیوی که همان وحدت کلمه ویگانگی امّت باشد، رهبری وغیرمسلمانان راهم بیدار می کند تابه نتایج وحدت اسلامی وهماهنگی قوای مختلف ومتشتّت آن پی برده، از خواب غفلت بیدارشوند. ازاینجا دانسته می شود که اولاً هدایت وراهنمایی آن، هم راجع به سعادت دنیوی است وهم اخروی، چنان که نحوه ی هدایتش عمومیت داشته، جمیع مراتب هدایت راشامل می شود، ثانیاً هدایتش مربوط به عالم خاص ودسته مخصوصی چون فرزندان ابراهیم یا عرب یامسلمانان نبوده بلکه شامل تمام جهانیان است.(حسینی کشکوئیه،1372،صص40-35)      منبع:فروشگاه ساز فایلینا       فهرست مطالب فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق 2-1-مقدمه 8 2-2- بخش اول: مبانی نظری 9 مفاهیم لغوی حج 9 مفاهیم اصطلاحی حج 10 ویژگی های کعبه 11 الف) نخستین خانه 11 ب) خانه مبارک 11 ج‌)هدایت عمومی وهمگانی 12 د‌)بیت عتیق… 12 ه‌)ملجأ ومرجع مردم 14 مفهوم نیت و عمل خالص از منظر امام صادق 14 حج و قصد قربت 15 پاداش قصد قربت در حج 15 تلبیه 16 طواف 16 مفهوم طواف 16 پیشینه طواف 16 شباهت طواف و نماز 18 تفاوت نماز و طواف 18 رسیدگی به حاجت مؤمن ،مجوز قطع طواف 19 حجر الاسود 19 مقام ابراهیم 20 الف) مفهوم مقام 20 ب) ویژگی های حضرت ابراهیم 20 زمزم 21 پیشینه چاه زمزم 21 صفا و مروه 22 راز تسمیه صفا و مروه 22 عرفات 22 الف) راز تسمیه این سرزمین به عرفات 22 ب) آمرزش گناهان در عرفات 23 مشعر 24 راز تسمیه مشعر 24 منا 25 راز تسمیه منا 25 اعمال منا 25 1) رمی جمره 25 2) قربانی 26 3) تقصیر 26 2-3- بخش دوم: پیشینه پژوهش 28 2-3-1- پایان نامه ها 28 2-3-2- مقاله ها 30 جمع بندی و نتیجه گیری 32 منابع   27000 فصل دوم پایان نامه فریضه حج مبانی نظری فریضه حج پیشینه تحقیق فریضه حج پیشینه داخلی فریضه حج پیشینه خارجی فریضه حج پیشینه پژوهش فریضه حج پیشینه نظری فریضه حج ادبیات نظری فریضه حج چارچوب نظری فریضه حج
  • مدیریت پروپوزال ارزیابی واکنش بازار سهام در برابر اطلاعیه های سود نقدی بورس اوراق بهادار تهران + 58
  • اعلامیه های سود نقدی نقدشوندگی سهام تفاضل بازده قیمتی سهام اعلامیه های سود نقدی شرکتها رابطه اعلامیه های سود نقدی با بازده نقدی رابطه اعلامیه های سود نقدی با بازده قیمتی رابطه اعلامیه های سود نقدی با بازده کل دانلود…

  • کشاورزی و زراعت پاورپوینت تأثير باقيمانده سموم دفع آفات نباتی و كودهای شيميایی + 41
  • پاورپوینت كود شيميايي اوره پاورپوینت كود شيميايي چيست پاورپوینت كود شيميايي فسفات پاورپوینت كود شيميايي سياه دانلود دانلود سریع فایل با عنوان پاورپوینت تأثير باقيمانده سموم دفع آفات نباتی و كودهای شيميایی با لینک مستقیم از سرور اصلی سایت فایلینا…

  • روانشناسی و علوم تربیتی ملاک ها و سبب شناسی اختلالات رفتاری در کودکان + 47
  • اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان تشخیص اختلالات رفتاری در کودکان علل اختلالات رفتاری در کودکان تعریف اختلالات رفتاری در کودکان تحقیق در مورد اختلالات رفتاری کودکان پایان نامه در مورد اختلالات رفتاری کودکان نشانه های اختلالات رفتاری در کودکان…

  • جامعه شناسی،روانشناسی ، علوم تربیتی و اجتماعی پاورپوینت سیری در منظومه فکری امام خامنه ای + 156
  • پاورپوینت امام خامنه ای دانلود پاورپوینت امام خامنه ای پاورپوینت درباره امام خامنه ای دانلود دانلود سریع فایل با عنوان پاورپوینت سیری در منظومه فکری امام خامنه ای با لینک مستقیم از سرور اصلی سایت فایلینا پاورپوینت سیری در منظومه…

  • مدیریت پاورپوینت درمان شناختی رفتاری افسردگی + 62
  • پاورپوینت درمان شناختی رفتاری افسردگی دانلود پاورپوینت درمان شناختی رفتاری افسردگی پاورپوینت کتاب درمان شناختی رفتاری افسردگی پاورپوینت تکنیکهای درمان شناختی رفتاری دانلود دانلود سریع فایل با عنوان پاورپوینت درمان شناختی رفتاری افسردگی با لینک مستقیم از سرور اصلی سایت…

  • مدیریت پرسشنامه ارائه سیستمی بهبود یافته برای ارزیابی عملکرد شهرک های صنعتی با مدل BSC + 17
  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن پرسشنامه ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) پرسشنامه ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی پرسشنامه ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با…

    دیدگاهی بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *